TA DIG I ARSLET DIN A-KASSA-BESTÄMMARE!!!

Samtal på arbetsförmedlingen.

Förmedlaren: Söker arbete i hela Sverige...

Jag: NEJ, det gör jag inte!!!

Förmedlaren: Va!? Gör du inte???

Jag: Absolut inte. Jag söker arbete i Växjö!!!

Förmedlaren: Ehh, jaha...ok...BARA i Växjö alltså!?

Jag: Ja. Och jag ska inte anmäla mig till a-kassan (förlåt att jag svär)

Förmedlaren: VA?! SKA du inte?! Varför inte då???

Jag: För att jag inte kan uppnå kraven som krävs!

Förmedlaren: Så jag ska inte anmäla dig till a-kassan menar du?

Jag: Just precis. Det ska du inte.

Förmedlaren: Men...nähe...okej...då gör jag inte det???

Jag: Bra!

Förmedlaren: Men du vet vilka krav som ställs då???

Jag: Ja. Jag är till exempel inte flyttbar  och kan därför inte ha rätt till ersättning.

Förmedlaren: Näe. Om de vill ha dig i Haparanda så måste du ju FLYTTA dit!

Jag: Ja men precis! Och jag kommer aldrig att flytta till Haparanda. Vi flyttade hit för ett år sedan för att min sambo fick arbete här, så då tänker vi ju inte FLYTTA här i från för att jag får ett arbete någon annanstans. Vi bor ju här nu...Alltså vill jag inte ha med a-kassan att göra!

Förmedlaren: Jag skickar med en lapp om a-kassan i fall du ångrar dig!

Jag: Det behövs inte. Jag kommer INTE att ångra mig. Vi kommer INTE att flytta igen.

Förmedlaren: Ja, fast det vet man ju aldrig!

Jag: Jo, jag VET! Vi flyttar inte igen...Vi har småbarn också.

Förmedlaren: Jag är ingen siare, men man vet aldrig!!!

Man behöver varken vara SIARE eller DUM I HUVET för att förstå att vi INTE kommer att flytta vår familj igen när en av oss har fått ett jobb HÄR. DUMHUVUD!!!

...sa jag inte...men hade god lust...

Jag tog mina papper och gick.

Så DU som har bestämt a-kassereglerna och förmodligen läser det här: TA DIG I ARSLET!!!!




Kommentarer
Postat av: mia

Konstiga regler, men var liiite glad att du inte behöver a-kassan som många andra är tvungna att vara med i...Och typ: LÅTSAS att man e flyttbar till Haparanda...lustiga regler. Hoppas dock du får ett jobb sis som du verkligen VILL ha!!!

2012-01-10 @ 13:12:46
Postat av: Evelina - mamma till Lucas

ja så jäkla osmidigt det är!!! Undrar varför egentligen man måste vara flyttbar!!!??? har aldrig förstått de. På den orten eller runt om har de säkerligen också arbetslösa som kan tänka sig behöva dessa jobb! Hm... Jag hoppas också du får jobb som du verkligen vill ha! Puss o kram

2012-01-10 @ 13:21:24
URL: http://evelina84.blogg.se/
Postat av: Anonym

Mia,klart jag är glad för att jag inte är beroende av a-kassaersättning...jag tänker på de stackars människor som inte klarar sig utan och som tvingas att flytta!!! Stackars, stackars människor. Inte konstigt att många fuskar om detta.

2012-01-10 @ 13:45:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0