Noah och UNICEF

Jag försöker lära min femårige son vad som är viktigt i livet. Hur man ska vara mot andra människor. Att man ska vara snäll, generös och ömjuk osv. Vi pratar mycket om vårat fadderbarn Erika och om vårt uppdrag som världsföräldrar. I dag frågade jag om han kunde tänka sig att få lite mindra julklappar än vanligt så att vi kan skänka lite till de fattiga genom UNICEF.

"Om du tex får fem julklappar i stället för tio, så kan vi ju skänka fem till de fattiga barnen" sa jag. "Är det okej?"

"Men jag kan ju få tio julklappar så får barnen tio också...", svarar Noah.

"Nja, det blir alldeldes för dyrt, det är bättre att vi köper färre julklappar så att vi har råd att skänka lika mycket som ni får", säger jag. "Kan vi säga så?"

Noah gick med på detta, efter lite övertalning, visning av bilder på fattiga barn och en liten "fattighetsfilm" från UNICEF. Så i morgon ska vi beställa varor till barnen tillsammans, och det ska bli riktigt roligt (och säkert ganska dyrt med tanke på att jag redan har köpt sex julklappar till Noah...men sagt är sagt).

Adressen till detta finns i mitt tidigare inlägg!

Man kan även kolla upp vad barnen är i mest behov av just nu. Till exempel vaccin, näring, mjölk osv. Noah tycker att vi ska köpa mjölk, eftersom de kan hämta vatten själva...i bäcken!

Kommentarer
Postat av: Eva Skullman

Ja, det kan inte bara vara ett bra julklapptstips utan den ultimata julklappen för alla människor som inte har det lika dåligt som dem.. Puss

2008-12-09 @ 21:06:02
Postat av: mia

håller med eva....

jag har fixat det nu....

2008-12-09 @ 22:16:36
Postat av: Anonym

Underbara ni är, blir så glad att det finns människor som ni :),har oxå gjort det nu önskar att varenda kotte tänkte bara "lite" som ni/vi :),så kul och läsa din ´dagbok med :).

Vi ses ...kramar /Tingelingan

2008-12-10 @ 09:12:54
Postat av: eve

Va go han är... Saknar er massor. Går inte riktigt med på att i inte kommer att ses förrän nästa år!!! Ha det bra. Puss o kram

2008-12-11 @ 08:58:19
URL: http://evelina84.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0