Snopplös= Lucia/ tärna

Lucia i morgon mina vänner. Då gäller det att alla genusögon sitter som de ska. Gud nåde den som kommer klädd som tärna eller lucia om man råkade födas med snopp och inte en snippa.

Jag frågade min åttaåring vem han ville vara i luciatåget- lucia, tomte, pepparkaksgubbe, stjärngosse eller tärna. Han tittade häpet på mig och sa: "Men mamma! Tärna får jag ju inte vara!". Naturligtvis frågade jag ju varför och vem som har rätt att bestämma en sån sak. Det vara bara så. Enbart flickor får vara tärnor!!!

Nu ville inte Noah vara tärna men om han hade velat då? Som när han var fem och lussade på miniorerna?! Om han hade velat vara tärna, skulle någon ha stoppat honom då? Skulle rektorn på skolan slänga ut honom eller vad skulle hända?

Varför har vi vuxna ensamrätt att bestämma vilka fack vi ska klämma in barnen? Varför sätter vi ens in dem i olika fack? Varför har vi rätt att bestämma att pojkar/flickor ska bära det ena eller andra? Varför bestämmer vi överhuvudtaget så mycket som vi gör?

Lucia är lite laddat för mig som ni märker. Jag tycker det är tråkigt när vi låtsas göra saker för barnens skull fast det ska behaga oss vuxna.

Båda mina pojkar valde att vara stjärngossar i år. Inte min favorit precis, men de bestämmer ju själva så klart. Hade Theo velat vara tärna eller lucia hade han fått det också. Inte Noah. Tydligen. För det har någon annan bestämt att han inte får.

Tänk att våra kön kan bestämma så mycket som de gör. Tänk att vi måste tala om för våra pojkbarn att de tyvärr inte kan vara lucia/tärna eftersom de råkade födas med snopp. "Otur grabben, men såna är reglerna".

Ja, jag säger då det.

Vad tycker ni om detta med genus?

Kommentarer
Postat av: Peter Andersson

Håller med. En högtid och tradition för att behaga oss vuxna. Som så mycket annat. Trist men verklighet.

2011-12-12 @ 21:04:35
URL: http://pppeter.blogg.se/orebro
Postat av: Mia

Jag tycker VERKLIGEN att vi 2011 borde vara mera tillmötesgående då det gäller att möta individen, vare sig det är en kille eller tjej som vill vara lucia. Sen gnäller man att pojkar leker krig, får dom inte tillåtelse att vara mjuka från början så....? det är dom vuxnas fel, som bestämmer allt från början...mamma lät min son bära klänning hos henne för att han ville;)

2011-12-12 @ 21:42:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0