Mina pojkar har blivit så pojkiga...snyft.

Eftersom jag fortfarande inte verkar ha ett liv utanför mammarollen så tänkte jag skriva lite om mina barn. Vilken skräll, tänkte ni säkert nu!!! Har ju aldrig hänt innan..."Oj! Har hon barn"...typ.

Jag har ju snackat lite om genus innan och har lite svårt för "flickigt" och "pojkigt". Jag brukar säga till mina barn att det inte finns något som heter pojkleksaker eller flickleksaker. Man kan leka med allt! Mina pojkar har dockor, docksäng, barbie blandat med svärd, bilar och lego (märkte ni att jag själv delade upp leksakerna på samma sätt som de gör i affärerna, på det sättet jag har lite svårt för...dubbelmoral kallas det nog).

Mina pojkar leker inte med dockorna utan föredrar saker man kan kriga med. Den som gråter först och får mest ont förlorar på något sätt! Jag har kämpat i snart sex år med Noah. Men enda sättet för att få honom till att leka med dockor skulle nog vara om jag tillät honom att göra det till en woododocka. Då möjligen skulle det vara kul.

Vart jag vill komma är att jag har problem...(Jag bara skojar!). Men mina pojkar har formats till pojkiga pojkar mot min vilja. Det spelar ju ingen roll vad jag har gjort för att undvika det. Jag har gjort allt för att de ska bli lite könsneutrala när det gäller det yttre. Jag har till och med köpt nagelack åt dem (sambo gråter), visserligen blått men ändå. I bland kan jag fråga dem om de vill ha lite blåa naglar och det vill de oftast (puh).

Det är svårt att veta var gränsen går, hur långt man vågar driva de små stackarna. De kanske bara ska få vara små pojkar helt enkelt! Men mitt lilla problem kommer här:

Theo (3 år) följde med mig till mitt andra hem förra veckan. Det vill säga tvättstugan! Han ställde sig i dörröppningen och tittade länge innan han utbrast: "Men mamma...vad mycket tvätt du har!!!" Förstår ni? La ni märke till problemet??? Han säger DU i den meningen! Det är alltså MIN tvätt. Det är så han ser det...Jag har fetmisslyckats!!! Som om det bara är jag som byter kläder i det här huset!

Det kunde ju bara varit en engångsföreteelse men det var det inte. I helgen var barnens flickkusin här och hon ville prova Theos nya bilbana. Håll i er nu, han spänner ögonen i henne och fullständigt vrålar: "Nej!!! Det får du INTE!!! Tjejer kan inte köra bil!!! Bara pojkar kan köra!!!" Snyft, hur ska detta sluta...Förstår ni min frustration?!

Ps, ni som sitter och tro att jag längtar efter ett flickebarn har fel. Jag vill bara lära mina pojkar att alla är lika mycket värda oavsett kön. Alla har rätt till olika sortes leksaker och alla har rätt att måla naglarna (fråga mig om tio år så har jag ändrat uppfattning...då ska mina pojkar inte ha blåa naglar!).

Nu ska jag gå och väcka Theo och tala om att alla har rätt att köra bil. Varenda jävel!!! Och i morgon ska han få tvätta sina kläder!!!

Kommentarer
Postat av: Eva

Ligger brevid en sovande man och en underbar bebis men kan inte somna. Tänkte trötta ut ögonen genom att läsa era Bloggar. Det gick ju mindre bra.. Haha. Din Blogg är som alltid väldigt välskriven och så jäkla rolig. Du skriver verkligen bra syster yster! Men jag hoppas inte att du ligger och sover nu, så mycket tvätt som DU har.. kanske borde tvätta hela natten istället? Haha.. Undra vad han skulle säga om Nygatans tvättstuga? Älskar er. Puss

2009-02-18 @ 01:28:51
Postat av: Eva igen

Alltså jag skrev att jag kollade bloggarna för att trötta ut ögonen. Haha, blev ju lite fel. Det ni skriver är ju INTE tråkigt på något sätt utan när man kollar via mobilen så blir man trött. Aja, saksamma. Haha. Borde kanske sova nu.. Puss.. Igen. :)

2009-02-18 @ 01:39:09
Postat av: segsliten

Jag har turen att ha en som verkar bejaka sin kvinnliga sida. Storkillen har lekt med dockor,lekspis, dockskåp, pärlor, lego, monster och vill gärna bli detektiv eller uppfinnare.lite blandad kompott med andra ord. Han är inget speciellt intresserad av bilar dock. Lillkillen däremot har ett ganska stort bilintresse, och är riktigt killig.

2009-02-18 @ 20:03:11
URL: http://permanentformsvacka.blogspot.com
Postat av: mz.olsson

Jag tycker det är härligt att höra att dina pojkar är pojkiga!! Själv är jag så innerligt trött på allt jämlikhetssnack! Vi är olika o det är ju det som är så fantastiskt!! Jag säger inte att det är "fel" om en pojke leker med "flickleksaker", men det får komma från barnet själv. Inget som vi behöver pracka på dem:)

2009-02-19 @ 21:39:19
URL: http://www.metrobloggen.se/mzolsson

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0