Appropå Genus...


Jag och min sambo skulle köpa leksaker till barnen när vi var i Göteborg i helgen. Sambo ville köpa någon slags "halvboll" som studsar upp högt i luften när man kastar den. Så här lät samtalet i affären:


Expedit:
Vilka vill ni ha?


Jag:
Ehh, finns det olika eller?


Expedit:
Det finns i olika färger och med olika motiv.


Jag:
Hmm...


Expediten:
Vad har ni för barn?


Jag:
Två pojkar.


Expediten börjar leta i lådan...


Jag:
Har ni med prinsessor på?


Expediten:
VA!!!???


Jag:
Har ni med prinsessmotiv?


Expediten:
VA???Vad sa ni att ni hade för barn?


Jag:
Två pojkar...finns det med prinsessor?


Expediten står heelt tyst. Hon säger inte ett ljud och jag tar tillslut en röd och en grön boll med döskallar på (typ det enda som fanns alltså).


Jo så är det. Pojkar ska matas med läskiga döskallar och flickor ska ha söta prinsessor...jag tror jag spyr!!! Nu gillar tyvärr mina killar döskallar men de tycker lika mycket om prinsessor- thanks god! Låt barn får vara barn och dela inte in dem i genusfack när de är små. Jag brukar säga till min sambo att det är "bättre" att barnen har naglack på sig nu än när de är 20...(om man nu inte tycker att killar ska ha naglack).


Tål att tänkas på men man tycker naturligtvis olika.


By the way, Springsteen var helt fantastisk- vilken "gubbe"!


Kommentarer
Postat av: Eva

Håller med dig syster yster. Puss

2008-07-06 @ 22:19:33
Postat av: Anonym

Haha, ja det är inte fel att ha principer... :)

2008-07-07 @ 00:01:19
Postat av: Evelina

jag håller också med dig. Konstigt att expediten reagerade som hon gjorde! Så gubben var ok då ;) Hoppas er helg har varit bra bland gubbar, döskallar och prinsessor. Ha det superbra vännen och hälsa de små. Pussar o kramar Lina

2008-07-07 @ 08:34:15
URL: http://evelina84.blogg.se/
Postat av: Maria Nilsson

Jag kunde inte hålla med idg mer! Barn ska väl få leka med och tycka om vad dom vill! Det ska väl inte ha med å göra om man står eller sitter när man kissar!



2008-07-07 @ 12:14:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0