Äckliga svampbob och lucia.

I dag var luciatåget som den fula häxan hade väntat på. Det var bara det att min lilla tomte inte längre ville vara tomte! Han hade ändrat sig. Han skulle vara pepparkaksgubbe i stället. Pepparkaksgubbe! Det är ju om möjligt ännu tråkigare än tomte.(Jag skulle aldrig ha varit missnöjd med valet som tomte) Jag borde ha varit nöjd!

Noah tog på sig pepparkaksdräkten (som för övrigt ser ut som en pyamas) och jag frågade gång på gång om han inte skulle vara tomte ändå. Men nej, absolut inte! Och pepparkakshatten skulle han också vägra. (Men vafan!) Det kändes ju ännu tråkigare! Taskig som jag är så lät jag tankarna tala högt: "Men du måste ju ha hatten i alla fall, annars så ser det ju ut som om du har en vanlig pyamas" (åh, så elakt). "Men mamma, då säger jag bara att jag är en pepparkaksgubbe, så vet alla det!".

Smart.

Och så blev det...nästan. Han förblev en brun, billig och urtvättad Ullaredspepparkaka, men tog på sig hatten (och nej, jag hotade inte med något). Han var naturligtvis söt ändå och kände sig jättefin!

Jag vet inte riktigt vad problemet är med mig. Om det är det där luciakomplexet som spökar. För att jag själv var för ful. Jag vet inte. Frågan är om jag kan bli nöjd när det gäller luciatåg. Jag menar, vad kan barnen vara i ett tåg (så att jag blir tillfredsställd)?

# Tomte= tråkig. Många barn vill vara tomtar. Tomtar ska finnas på riktigt och ge paket, inte stå och mima i ett luciatåg.

# Pepparkaksgubbe= skitful! Och när fasen såg man en pepparkaka stå och sjunga liksom? Inte särskilt trovärdigt alls.

# Stjärngosse= lite småtöntigt! Det var alltid de mesiga killarna i skolan som ville vara stjärngossar. Och den där dumstruten på huvudet glider ju ändå bara ner för ögonen...

# Bagare= faktiskt lite småkul, men det väljer ju aldrig någon. Det kanske inte passar in?! (Ska höra med Noah om han kan vara det på dagis luciafest på torsdag!)

# Tärna= jättekul med småkillarna, men alla tjejer vill vara tärnor (om de inte får vara lucior) och hur kul är det? Sjuttioelva tärnor (om inte alla får vara lucior). Och det där glittret, det bara kliar så att tjejerna kan inte koncentrera sig på att sjunga så mycket.

# Lucia= skitkul! Om det inte finns arton lucior förstås! Skulle vara kul om Noah ville vara lucia. Men NU, inte när han är 17 år! Passa på liksom. På med klänning, luciakrona och glitter medan det är tillåtet! Om några år är det försent. Då blir man mobbad och utfryst och blir kallad för tjejen. Kan inte vara så roligt!

Det är kanske dags att byta lite figurer och inte vara så traditionella. Man kanske ska göra det lite mer modernt. Figurer som barnen känner igen och identifierar sig med. Till exempel:

# Svampbob fyrkant. Så kan han stå där och peta i näsan, den lilla äckliga.

# Spindelmannen. Barn klättrar ju så väldigt bra på väggarna nu för tiden, det skulle vara trovärdigt.

# Dora utforskaren, med en pratande karta.

# Hulken (he is back!). Kleta in de små barnen i grön slemmig färg och skräm skiten ur mor- och farföräldrarna!

Jaa, eller nåt i den stilen. (Bäst att jag lägger ner nu). Ska gå och kolla om vi har någon färg kvar...

Kommentarer
Postat av: Peter Andersson

Strålande inlägg. Du borde nästan publicera dina bästa inlägg, troligtvis samtliga, i en bok...



Skulle bli en stor succé - nåja, inte bland skolledningen men who cares liksom...

2008-12-09 @ 12:26:11
URL: http://pppeter.blogg.se/
Postat av: mia

Bra ideer syrran....men man kan va lucia som vuxen, det var Ronnie (med tvång och hot,men ändå)

2008-12-09 @ 14:08:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0